Et begivenhetsrikt år i entrepriseretten og anskaffelsesretten nærmer seg slutten, og vi benytter anledningen til å oppsummere noen viktige hendelser, avgjørelser og trender fra året som har vært.
Klargjøring av ansvarlig søkers ansvar i byggeprosjekter:
I sommer falt avgjørelsen i lagmannsretten i tvist mellom forbruker og arkitektfirma som ansvarlig søker i byggeprosjekt. Forbrukeren hadde engasjert arkitektfirmaet i forbindelse med oppføring av et bygg med fire leiligheter. Det ble avdekket en rekke alvorlige forhold som hadde betydning for byggets brannsikkerhet. Retten konkluderte med at bygget måtte rives og bygges opp på nytt. Forbrukeren ble tilkjent 35 millioner kroner og delvis dekket sakskostnader. Lagmannsretten avsa dom i saken i sommer og anken fra arkitektfirmaet ble nektet fremmet til behandling i Høyesterett så avgjørelsen er nå rettskraftig. Saken gjaldt blant annet rollen som ansvarlig søker etter plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften. Retten la til grunn at brudd på plikten til å ansvarsbelegge alle prosjekteringsoppgaver alene er tilstrekkelig til at det foreligger uaktsomhet etter skadeerstatningsloven § 2-1. I tillegg inneholder dommen relevante uttalelser knyttet til sammenhengen mellom privatrettslige og offentligrettslige plikter et ansvarlig foretak påtar seg ovenfor tiltakshaver.
Rettskraftig dom i Ørebekk-Simo:
Rett før sommeren avsa lagmannsretten dom i Ørebekk-Simo-saken. Saken gjaldt blant annet entreprenørens krav om vederlagsjustering for endringsarbeider, forlenget byggetid og produktivitetsforstyrrelser (plunder og heft). Dommen inneholder uttalelser av betydning for vederlagsjustering for produktivitetsforstyrrelser, særlig gjelder dette for handlingsrommet for skjønnsutøvelse i de ulike trinnene i årsakssammenhengsvurderingen. I tillegg inneholder dommen uttalelser om betydningen av tidsnær dokumentasjon. Advokatfirmaet Føyen prosederte saken for Statens vegvesen som var byggherre i prosjektet. For tingretten ble entreprenøren tilkjent om lag 100 millioner kroner (inkl. mva. og forsinkelsesrenter), herunder om lag 19 millioner kroner i vederlagsjustering for produktivitetsforstyrrelser. I motkravet ble Statens vegvesen tilkjent om lag 22 millioner kroner i dagmulkt. I ankesaken tilkjente lagmannsretten entreprenøren om lag 24 millioner kroner (inkl. mva. og forsinkelsesrenter), og Statens vegvesen ble tilkjent om lag 7,7 millioner kroner i dagmulkt. Entreprenøren fikk ikke medhold i sitt krav om vederlagsjustering for produktivitetsforstyrrelser.
Standard Norge:
Standard Norge lanserte to nye standardkontrakter, NS8411 og 8412, som erstatter den tidligere NS8409. Kontraktene gjelder kjøp av byggevarer mellom profesjonelle parter, og gir tydeligere rammer for ansvar og risiko, herunder system for endringshåndtering.
Ny kommentarutgave:
Vi gleder oss til å lansere ny kommentarutgave; NS 8407 – Alminnelige kontraktsbestemmelser for totalentrepriser med kommentarer, oppdatert av våre erfarne advokater Heikki Giverholt, Hans-Jørgen Arvesen og Karl Marthinussen.
Ny delutredning på høring:
Anskaffelsesutvalget kom i år med andre delutredning for ny lov om offentlige anskaffelser. Delutredningen er omfattende og omhandler blant annet beredskapshensyn og nasjonale sikkerhetsinteresser, hensynet til lokale og regionale leverandører, regelverkets geografiske virkeområde, samt endringer i håndhevingssystemet og reglene om avvisning. I tillegg til 135 andre aktører, innga Føyen sine høringssvar til forslaget. Innspillene er sprikende på mange områder. I etterkant av høringsfristen er det også varslet fra EU-kommisjonens president at det vil foreslås revisjon av anskaffelsesdirektivet i EU. Det blir derfor veldig spennende å se hvilken betydning dette eventuelt får for innføringen av et nytt regelverk i Norge.
Tett oppfølging av klima og miljø:
1. januar 2024 trådte de nye klima- og miljøbestemmelsene i anskaffelsesregelverket i kraft, med hovedregel om å vekte klima- og miljøhensyn minst 30 prosent. Den nye regelen har skapt stor debatt og vært tema på en rekke kurs og seminarer gjennom året. I tillegg til at oppdragsgivere nå må ta stilling til klima- og miljøhensyn i konkurransegrunnlaget og ved gjennomføring av konkurransen, er det sentralt at det følges opp også etter at kontrakten er inngått. Vi har også fått avgjørelser fra KOFA om bestemmelsen, særlig knyttet til bruk av unntakene fra å vekte klima- og miljøhensyn 30 prosent.
Statens standardavtaler:
Nye og oppdaterte versjoner av flere av Statens standardavtaler (SSA). Endringene vil være av betydning for aktører som gjennomfører anskaffelsesprosesser for IT- og konsulenttjenester. I følge DFØ har formålet med oppdateringen vært å gjennomføre mindre språklige og tekniske endringer for å gjøre avtalene mer brukervennlige, oversiktlige og i tråd med gjeldende regelverk.
EU-domstolens sak C-652/22:
Etter at generaladvokat Collins ga sin rådgivende uttalelse i EU-domstolens sak C-652/22 om adgangen til å ettersende referanseprosjekter etter tilbudsfristen er utløpt for vurderingen av om kvalifikasjonskravet var oppfylt, var det knyttet stor spenning rundt EU-domstolens endelige avgjørelse. En endelig avklaring fra EU-domstolen fikk man imidlertid ikke, da domstolen avviste spørsmålene som følge av at klageren hadde tilknytning til et tredjeland og dermed ikke ble ansett som en rettighetshaver etter regelverket.
Vi følger spent med på utviklingen inn i 2025 både innenfor entreprise- og anskaffelsesretten, og er klare for et nytt og spennende år. Avslutningsvis ønsker vi alle våre klienter og samarbeidspartnere en riktig god jul!