Kort om informasjonskravet
Åpenhetsloven krever at omfattede virksomheter må svare på informasjonskrav innen tre uker etter mottak. Hvem som helst kan be om informasjon om hvordan virksomheter håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for menneskerettigheter, og arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og tjenester. Informasjonen som gis, skal være korrekt, dekkende og forståelig. Informasjonskravet skal sikre allmenheten tilgang til relevant informasjon om virksomheten og leverandørkjeden.
Ved gjentatte overtredelser av informasjonsplikten kan Forbrukertilsynet gi overtredelsesgebyr på inntil fire prosent av den næringsdrivende årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, avhengig av hvilket beløp som er høyest.
Saken mot Lager 157
Forbrukertilsynet mottok tips om at lavpriskjeden Lager 157 kunne ha brutt åpenhetsloven. Forbrukertilsynet fant at Lager 157 ved to anledninger hadde brutt plikten til å gi informasjon i henhold til åpenhetsloven § 7, jf. § 6.
Det første bruddet var knyttet til et informasjonskrav, fra Framtiden i våre hender, i august 2023. I henvendelsen fra organisasjonen ble det bedt om informasjon knyttet til retten til fagorganisering, retten til liv og retten til gjenoppretting og erstatning i kjedens leverandørkjede. Etter en purring og manglende svar sendte Fremtiden i våre hender klage til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet undersøkte saken og konkluderte med at Lager 157 forsettlig hadde brutt informasjonsplikten. Lager 157 erkjente selv at selskapets forpliktelser etter åpenhetsloven ikke hadde vært tilstrekkelig ivaretatt.
Brudd nummer to var knyttet til et informasjonskrav i april i år. I forbindelse med et skoleprosjekt sendte fire elever et informasjonskrav om lønns- og arbeidsforholdene i leverandørkjeden. Lager 157 svarte at informasjonskravet var gitt i skolesammenheng og at selskapet ikke hadde mulighet til å bistå med dette. Forbrukertilsynet anså henvendelsen som et informasjonskrav, og konkluderte med at Lager 157 igjen hadde brutt informasjonsplikten.
Forbrukertilsynet ila etter en samlet vurdering et overtredelsesgebyr på 450 000 kroner for brudd på plikten til å gi informasjon etter åpenhetsloven § 7 jf. § 6. Lager 157 har klaget avgjørelsen inn til Markedsrådet.
Viktigheten av å besvare informasjonsforespørsler
Forbrukertilsynets vedtak om overtredelsesgebyr viser hvor viktig det er for virksomheter å besvare informasjonskrav innenfor lovens fastsatte tidsfrist og å besvare informasjonen i tråd med åpenhetslovens bestemmelser. Vedtaket illustrerer at Forbrukertilsynet fremover vil innskjerpe tilsynsrollen med selskaper som er omfattet åpenhetsloven.
For å unngå sanksjoner fra Forbrukertilsynet, oppfordres virksomheter til å gjennomgå interne rutiner for å sikre at informasjonsforespørsler blir besvart i god tid og på en dekkende måte.
Denne artikkelen er skrevet av Astrid Dovland og Ole André Oftebro.