Markaloven omfatter naturområder i Oslo og nærliggende kommuner, populært kalt «Marka». Formålet med loven er å fremme bærekraftig bruk, friluftsliv, naturopplevelser og idrett, samt bevare landskap, natur- og kulturmiljø. Det viktigste virkemiddelet og kjernen i markaloven er forbudet mot bygge- og anleggstiltak.
For å ivareta formålet med loven har Klima- og miljødepartementet foreslått endringer i den hensikt å gjøre loven enklere å forstå og bruke. En viktig endring går ut på å presisere forbudet mot bygge- og anleggstiltak og unntak fra forbudet.
I dag oppstiller markaloven et generelt forbud mot bygge- og anleggstiltak. Enkelte unntak følger eksplisitt av loven, men ikke alle. Samtidig inneholder forbudet en henvisning til plan- og bygningslovens byggeforbud, noe som har skapt uklarheter. Byggeforbudet kan derfor oppleves vanskelig tilgjengelig, og er noe departementet nå ønsker å gjøre noe med.
Presisering av tiltaksbegrepet
Departementet trekker eksempelvis frem at markaloven ikke bør oppstille søknadsplikt for tiltak som ikke har betydning for markalovens formål, blant annet for innvendige byggearbeider og fasadeendringer. Et mer presist og mindre vidtrekkende forbud kan derfor dempe kommunal kontroll og spare ressurser, der kontroll ikke er påkrevd for å fremme lovens formål. For å klargjøre hva byggeforbudet skal omfatte, foreslår departementet et selvstendig tiltaksbegrep i markaloven (en løsrivelse fra plan- og bygningsloven). Departementet fremhever at det er hensiktsmessig å oppregne forbudets rekkevidde konkret, uten henvisning til plan- og bygningsloven. Endringen vil åpne for at enkelte mindre tiltak kan gjennomføres uten forutgående søknad.
Nye unntak for tiltak i kommunale planer
Videre foreslås en presisering av hvilke tiltak kommunale planer kan åpne for. Dette skal tydeliggjøre kommunenes rammer for planlegging, og unngå at kommuner og eiendomsbesittere bruker unødige ressurser på prosjekter som ikke vil kunne få tillatelse. Av nye tiltak som kommunale planer kan åpne for foreslås følgende i ny § 6:
- begrenset spredt utbygging i tilknytning til eksisterende bebyggelse i Sørkedalen og Maridalen når utbyggingen er nødvendig for å opprettholde et etablert lokalsamfunn
- utvidelse, modernisering eller etablering av serverings- eller overnattingsvirksomhet som har til formål å fremme, eller som samlet sett har flere fordeler enn ulemper for friluftsliv, idrett eller naturopplevelse
- tiltak som har til formål å fremme eller tilrettelegge for friluftsliv, idrett eller naturopplevelse for allmenheten
En følge av forslaget er at tiltak som er omfattet av plan etter ny § 6, skal vurderes etter en noe enklere vurdering i § 14 (tillatelse til tiltak) i stedet for de strengere kriteriene i § 15 (dispensasjon). På visse vilkår, og etter en konkret vurdering, vil det da blant annet kunne åpnes for noe mer utbygging av boliger i Maridalen og Sørkedalen, men ikke ellers i Marka.
Høringsfristen er 28. oktober 2024.
Artikkelen er skrevet av Kine Bjørnerud Bergan og Anders Johan Inntjore.