Høringssvar om offentlige anskaffelser – sprikende innspill og nytt regelverk på trappene?

NOU 2024:9 «Ny lov om offentlige anskaffelser» andre delrapport har vært sendt ut på høring. Føyen og 135 andre aktører har inngitt høringssvar. Innspillene som har kommet inn er svært sprikende. I tillegg har EU-kommisjonens president varslet at hun vil foreslå revisjon av anskaffelsesdirektivet.

Publisert: 16. oktober 2024

16. mai 2024 sendte Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) NOU 2024:9 «Ny lov om offentlige anskaffelser» andre delrapport ut på høring. Advokatfirmaet Føyen og hele 135 andre aktører innga innen høringsfristen sine høringssvar til NFD, som ble publisert på regjeringens nettside.

Det er kommet inn innspill fra både offentlig og privat sektor. Arbeidet med NOU-en er komplekst og omfattende, og innspillene som er kommet inn er svært sprikende på mange områder. Departementet har derfor en omfattende jobb foran seg dersom de skal nå ambisjonen om å fremsette et lovforslag i inneværende stortingsperiode.

I forbindelse med diskusjonen om et nytt anskaffelsesregelverket i Norge, er det også verdt å merke seg at EU-kommisjonens president har varslet at hun vil foreslå en revisjon av anskaffelsesdirektivet i EU.[1] I den forbindelse har kommisjonen besluttet å fornye sin Stakeholder Expert Group on Public Procurement, en gruppe som er varslet å ha en sentral rolle i arbeidet med revideringen av direktivet.

Med varsel om et nytt anskaffelsesdirektiv, blir det interessant å se om den norske regjering drar i nødbremsen og avventer innføring av et nytt anskaffelsesregelverk til direktivet er revidert.

For de anskaffelsesinteresserte blir det uansett spennende å følge med på hva vi har i vente.

Føyens høringssvar kan i hovedtrekk oppsummeres:

  • Vi er enige med utvalget i en form for videreføring av dagens regel om lokale og regionale leverandører, men oppfordrer departementet til å vurdere om oppdeling av kontrakt bør være hovedregelen.
  • Det bør vies økt fokus på bruk av verktøy som markedsdialog og -undersøkelser
  • Det bør vurderes å innføre en regel om bortforhandling av vesentlige avvik.
  • Det er etter vårt syn gode grunner for å beholde en lovfestet risikofordeling mellom oppdragsgiver og leverandør.
  • Departementet bør etter vårt syn besørge en fullstendig gjennomgang av den rollen KOFA har i dag og hva formålet med en omveltning av håndhevingsregimet egentlig skal være. Vi anmoder om at departementet utreder ulike alternativer for et nytt håndhevingsregime før det foretas en så radikal endring som utvalget foreslå.
  • Vi oppfordrer departementet til å vurdere å kodifisere typetilfellene som vil medføre saklig grunn for avlysning.
  • Vi mener at det språklig sett ikke er riktig å knytte oppsigelsesplikten til at tildelingsbeslutningen er satt til side, og vilkåret for oppsigelsesplikten bør være at tildelingsbeslutningen er «kjent ulovlig» ved endelig avgjørelse eller dom
  • Departementet bør vurdere å innføre en modell nært den svenske, der karensperioden begynner å løpe fra det tidspunktet oppdragsgiver har gitt en tilstrekkelig begrunnelse for tildelingen.

Høringssvaret kan i sin helhet leses her.

[1]

Lignende saker

Flere nyheter